Uniwersytet Liderów

Uniwersytet Liderów

  • Podstawowe dane projektu

Tytuł projektu: Uniwersytet Liderów

Forma realizacji: cykl szkoleń/edycje dotyczące wiodących obszarów tematycznych: „Przywództwo i budowanie zespołów” oraz „Komunikacja społeczna”

Wykonawca: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Filia w Jeleniej Górze

Miejsce realizacji projektu: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Filia w Jeleniej Górze, ul. Nowowiejska 3, 58-500 Jelenia Góra

Organizacje współpracujące: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Filia w Jeleniej Górze Karkonoska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A., Towarzystwo Karkonoskie

Adresaci projektu: młodzież w wieku 14-16 lat/ uczniowie 8 klas szkół podstawowych i I klas szkół średnich (liceów, techników) – wybór uwzględnia chęć połączenia w projekcie młodych ludzi z dwóch poziomów edukacji i zapewnia pracę z uczniami o podobnym poziomie poznawczym; beneficjenci zadania są mieszkańcami powiatów: karkonoskiego, wałbrzyskiego, lwóweckiego oraz Jeleniej Góry i Wałbrzycha (na tym etapie nie ma możliwości dokładnego określenia terenu zamieszkiwania rekrutowanej młodzieży); osoby charakteryzujące się zdolnościami przywódczymi – liderzy w swoich grupach społecznych; 40-50 osób

Cel projektu: kształtowanie potencjału intelektualnego młodzieży poprzez wzmacnianie ich kompetencji społecznych w warunkach kształcenia akademickiego i w ten sposób przygotowanie jej do inicjowania, uczestniczenia i realizowania kampanii społecznych

Czas realizacji projektu: wrzesień 2023- styczeń 2024 i kolejne edycje

Osoby zaangażowane ze strony wykonawcy i organizacji współpracujących: dr hab. Piotr Rogala, prof. UEW – Dziekan Filii; dr hab. Agnieszka Sokołowska-Durkalec, prof. UEW – dyrektor merytoryczny projektu; Mariusz Synówka – pomysłodawca, koordynator projektu, Towarzystwo Karkonoskie, mgr Anna Nowak-Kowalska – obsługa administracyjna projektu.

Osoba do kontaktu: (imię i nazwisko, stanowisko, nr telefonu, adres e-mail): Anna Nowak-Kowalska, Kierownik Biura Filii, 694950371, [email protected]

  • Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu

W dynamicznych, współczesnych uwarunkowaniach społeczno-gospodarczych, w tym licznych symptomach kryzysu efektywnego budowania etycznego kapitału ludzkiego i relacyjnego, zwłaszcza w grupach społecznych, których członkami są młodzi ludzie o specyficznych cechach pokolenia Z i pokolenia Alfa, istnieje potrzeba promowania i rzeczywistej realizacji ustawicznego oraz metodycznego procesu uczenia się przez całe życie wraz z kształtowaniem kompetencji społecznych (w tym tzw. kompetencji miękkich). Dodatkowym argumentem na rzecz wzmacniania potencjału intelektualnego tej grupy społecznej, jest jej zdominowany cyfryzacją i informatyzacją oraz przestrzenią wirtualną, schemat dekodowania wiedzy oraz zachowań społecznych.

Ponadto, budowa odpowiedzialnego społeczeństwa wymaga jak najwcześniejszej, jeśli idzie o poziomy edukacji dzieci i młodzieży, identyfikacji osób wyróżniających się zdolnościami przywódczymi oraz ich ukierunkowanie na zasady etycznego działania w przestrzeni publicznej, instytucjonalnej i organizacyjnej. Zderzenie potrzeby wsparcia indywidualizacji w odkrywaniu i doskonaleniu cech przywódczych z kolektywnym współistnieniem w świadomym i wyedukowanym etycznie społeczeństwie, uzasadnia potrzebę kształtowania kompetencji przywódczych z perspektywy umiejętności budowania zespołów, a także nowego oblicza komunikacji społecznej. Zwieńczeniem tych relacji jest redefinicja składowych modelu przywództwa przyszłości oraz komunikacji międzyludzkiej, zwłaszcza w obliczu konieczności nadążania za dynamiką (niejednokrotnie wyprzedzania) procesów współczesnego świata. Aksjologia i rozeznanie kontekstu sytuacyjnego, mogą być przykładowo orężem w konkurowaniu z efektami działalności sztucznej inteligencji – przełomowego wydarzenia w obecnych czasach.

Doskonałym miejscem dla zdobycia najnowszej oraz specjalnie dedykowanej dla tej grupy młodzieży, teoretycznej i praktycznej wiedzy, jest uczelnia wyższa. Dodatkowo, wykonawca przedmiotowego projektu, oferuje kameralne warunki, zindywidualizowanego procesu dydaktycznego.

Wszystkim tym wyzwaniom towarzyszy także konieczność dostrzegania potrzeby zachowania sprawiedliwej dostępności do wyżej wymienionych inicjatyw edukacyjnych, dlatego pilotażowe edycje niniejszego projektu, powinny odbywać się także poza dużymi ośrodkami akademickimi oraz z uwzględnieniem uczniów z mniejszych miejscowości oraz obszarów wiejskich.

W projekcie zakłada się także stałą współpracę ze wszystkimi interesariuszami zewnętrznymi, tzn. m.in.: organizacjami współpracującymi (Karkonoską Agencją Rozwoju Regionalnego, Towarzystwem Karkonoskim), adresatami (uczniami) i ich opiekunami (rodzicami i nauczycielami), dyrektorami szkół podstawowych i średnich, Delegaturą Kuratorium w Jeleniej Górze Kuratorium Oświaty we Wrocławiu, Departamentem Edukacji Urzędu Miasta Jelenia Góra, organizacjami społecznymi, przedstawicielami wybranych jednostek samorządu terytorialnego oraz organizacji profitowych (przedsiębiorstw różnych wielkości i branż) itd. 

Zapewnieniem powodzenia realizacji projektu jest efektywnie zrealizowana I edycja szkolenia, pn.: „Przywództwo i budowanie zespołów”, która odbyła się w terminie: marzec-czerwiec 2023 roku, w formie pełnego wolontariatu twórców i wykonawców projektu. Pomysł na realizację Uniwersytetu Liderów w takiej formie to efekt obserwacji młodzieży i analizy ich zaangażowania przy realizacji kilku wcześniejszych projektów. Do uczestnictwa w I edycji zostali zaproszeni wybrani młodzi ludzie, którzy już wcześniej dali się poznać jako jednostki ponadprzeciętnie zainteresowane współdziałaniem w tworzeniu i realizowaniu zadań na rzecz swoich środowisk (nie tylko szkolnych). Dostrzeżona została ich kreatywność, zapał,  umiejętność pracy w grupie rówieśników oraz współpracy w relacjach międzypokoleniowych.

  • Ogólna charakterystyka, kluczowe efekty i organizacja przedmiotu projektu

Przedmiotem projektu jest realizacja szkolenia pn.: Uniwersytet Liderów, który jest unikatowym i tym samym elitarnym, niekomercyjnym przedsięwzięciem, dającym młodzieży możliwość rozwoju indywidualnego i zespołowego potencjału intelektualnego poprzez wzmacnianie kompetencji społecznych w warunkach kształcenia akademickiego. Zakłada się cykliczność projektu oraz dualność wiodących obszarów tematycznych: „Przywództwo i budowanie zespołów” oraz „Komunikacja społeczna” z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania kompetencjami, zarządzania talentami, kształtowania zachowań organizacyjnych i marketingu.

W nawiązaniu do doświadczeń z pierwszej edycji szkolenia, realizacja celu niniejszego projektu powinna zapewnić nabycie wybranych kompetencji społecznych, w tym przede wszystkim leaderskich, świadomego budowania inteligencji emocjonalnej, krytycznego i twórczego myślenia, przygotowania do pracy w warunkach stresu, świadomego tworzenia marki osobistej, pracę zespołową, a także doskonalenie warsztatu wystąpień publicznych, efektywnej formalnej i nieformalnej komunikacji interpersonalnej itd. Znajdzie się w nim także miejsce dla kształtowania wstępnych kompetencji przedsiębiorczych i menedżerskich. Planuje się osiągnięcie wyżej wymienionych kompetencji na poziomie podstawowym (wstępnym) z sugerowanym rozwojem w przyszłości w ramach dalszej edukacji. Uczestnictwo w semestralnym cyklu szkolenia ma wzmocnić kompleksowe cechy liderskie młodzieży niezbędne do przywództwa w grupach, których są i będą członkami. Oczekuje się, że rozwój tego rodzaju kompetencji  może być inspiracją w rozwoju zaangażowania młodzieży w pracę na rzecz swoich środowisk, rozwoju tych grup, a tym samym kontynuacji rozwoju jednostek.

Dodatkowym efektem realizacji projektu jest zdobycie przez młodzież doświadczenia specyfiki studiowania w uczelni wyższej wraz z poznaniem symboliki i artefaktów akademickiej kultury organizacyjnej.

Organizacja szkolenia zakłada pełen cykl 4 miesięcy (ok. 40 godzin dydaktycznych) rozpoczynający się uroczystą inauguracją i zakończeniem wydarzenia wraz z rozdaniem dyplomów i wyróżnień. Zajęcia odbywają się w soboty, zazwyczaj co 2 tygodnie. Materiały szkoleniowe są udostępniane pre-studentom w formie papierowej po każdych zajęciach. Szkolenie kończy się egzaminem ustnym, zdawanym przed komisją egzaminacyjną.

Uczniowie (nazywani pre-studentami) w liczbie ok. 40-50, są rekrutowani przez nauczycieli-opiekunów (dyrektorów, wychowawców, pedagogów szkolnych). Dobór szkół zaproszonych do I-ej i kolejnych edycji Uniwersytetu Liderów konsultowany jest z Dyrektorem Delegatury Kuratorium w Jeleniej Górze Kuratorium Oświaty we Wrocławiu, Panią Jolantą Studniarek.

Program szkolenia, specjalnie dedykowany przedmiotowej grupie wiekowej słuchaczy, jest opracowany w konsultacji i po akceptacji opiekunów młodzieży (przedstawicieli kadry nauczycielskiej i rodziców).Merytoryczną opieką nad projektem sprawuje dyrektor merytoryczny. Koordynacją projektu ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji z interesariuszami zajmuje się koordynator projektu. Administracyjną obsługą projektu zajmują się wybrani pracownicy Biuro Filii. Całemu wydarzeniu ze strony wykonawcy patronuje Dziekan Filii.

Zajęcia odbywają się w siedzibie uczelni, zarówno w formie wykładów, jak i warsztatów. Obie formy są realizowane z wykorzystaniem nowoczesnych metod oraz narzędzi dydaktycznych. Zespół wykładowców składa się z uznanych specjalistów w przedmiotowej problematyce, głównie badawczo-dydaktycznych pracowników Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, a także – w kolejnych edycjach – praktyków (w tym: praktyków zarządzania): menedżerów HR, coachów, psychologów, terapeutów, trenerów biznesu, przedstawicieli instytucji publicznych itd.

Kontrast

Zwiększ rozmiar tekstu

Zwiększ odstęp liter

Używaj czcionek przyjaznych dla dyslektyków

Powiększ kursor

Podświetlanie linków

Zatrzymywanie animacji

Resetuj ustawienia